Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

- Διαφήμιση -

ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ : Αυτά είναι τα σοβαρά προβλήματα της γέφυρας του Μόρνου

- Διαφήμιση -

Χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά

Μετά το πλήθος διαμαρτυριών από πολίτες, δημοσιογράφους , επιστήμονες αλλά και από φορείς και εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού σχετικά με τις μεγάλες φθορές που έχει υποστεί η γέφυρα του Μόρνου και την επικινδυνότητα αυτής και ορμώμενος από το γεγονός ότι η περιοχή αυτή είναι ο τόπος που γεννήθηκα, αλλά και με την ιδιότητα μου ως πολιτικός μηχανικός, πραγματοποίησα αυτοψία στο χώρο της γέφυρας.

Τεχνική περιγραφή κατάστασης.

-- Διαφήμιση --

 Πρόκειται για έναν στατικό φορέα από οπλισμένο σκυρόδεμα. Γίνεται λόγος για μία κατασκευή προσεγμένη, με ιδιαίτερες σχεδιαστικές απαιτήσεις, που σήμερα η Επιστήμη του Μηχανικού το εξετάζει σε όλες τις πτυχές της. Η μέθοδος που το υποστύλωμα και η δοκός ξεπερνάει αυτή της συμβατικής σύνδεσης κόμβου και ενισχύεται επιπλέον με μεταλλικούς σιδηρούς εξωτερικούς οπλισμούς είναι το θαύμα της μηχανικής επιστήμης.

Η προένταση, κάνει αισθητή την παρουσία της εδώ και 84 χρόνια στην κατασκευή αυτή. Ο χρόνος όμως πάνω της έχει αφήσει το αποτύπωμά του. Οι καιρικές συνθήκες έχουν διαβρώσει και μειώσει την σχεδιαστική της αντοχή προς κάθε κατεύθυνση. Έχει δοκιμαστεί σε πολλά φυσικά φαινόμενα. Διαπιστώνετε τελικά το φιλότιμο που έχει το σκυρόδεμα.

Το φιλότιμο αυτό όμως δεν πρέπει να καταχράζεται καθώς η ενανθράκωση του σκυροδέματος, οι σημαντικές ρωγμές στον φορέα, οι εκτεταμένες οξειδώσεις του σιδηρού οπλισμού, η έλλειψη των επικαλύψεων, ο θρυμματισμός του σκύρου κλπ. οδηγούν στην οριακή κατάσταση αντοχής συνολικά της γέφυρας.

Η καλύτερη πρόληψη είναι η φροντίδα της. Πρέπει να γίνουν σίγουρα εργαστηριακοί έλεγχοι του φυσικού εδάφους και της υφιστάμενης κατασκευής εφαρμόζοντας όλες τις μεθόδους. Είμαι πεπεισμένος πως τα εργαστηριακά αποτελέσματα θα μας οδηγήσουν σε αποτιτανωμένα συμπεράσματα με την σιγουριά και κατά πολύ την μείωση του ρίσκου (μελέτες και αναλύσεις) για ένα άρτιο αποτέλεσμα συντήρησης της γέφυρας.

Είναι σημαντικό τα συγκοινωνιακά έργα όπως η περίπτωση που παραθέτουμε σε αυτό το άρθρο να εξετάζονται απαραίτητα και σε κοινωνικό – οικονομικό επίπεδο ευημερίας και ανάπτυξης. Άλλωστε έχει φανεί και από την ιστορία αυτής της γέφυρας πόσο σημαντική ήταν η παρουσία της σε όλον το προηγούμενο αιώνα.

Με λιτότητα και σεβασμό υπάρχει μέχρι και σήμερα η γέφυρα του Μόρνου εκεί με όλες αυτές τις αποτυπωμένες ¨ρυτίδες¨ ( σημαντικές βλάβες ) διδάσκοντάς μας ότι πέραν της αναγκαιότητας της ύπαρξής της για τους άνω λόγους, αποτελεί ένα όνειρο της τότε Ελλάδας και μνημείο σε απόλυτη λειτουργία της σημερινής Ελλάδας.

Ας μην γίνουμε μάρτυρες στην εποχής της εξειδίκευσης, της ανάπτυξης και της γνώσης ενός δυσάρεστου συμβάντος λόγο της άγνοιας κινδύνου και της αδιαφορίας. Η παρακαταθήκη των προγόνων μας πρέπει να μείνει για τους απογόνους μας.

Οι ελάχιστες εργασίες που πρέπει να πραγματοποιηθούν για την οριακή ασφάλεια της γέφυρας περιγράφονται παρακάτω:

  • Καθαρισμός και διόρθωση φθαρμένων στοιχείων. Αυτό περιλαμβάνει την συντήρηση όλων των στοιχείων επιφάνειας της γέφυρας που εκτίθενται στο κοινό, με τις κατάλληλες εργασίες για εξομάλυνση της όψης και στις δύο κατευθύνσεις. Επιπλέον, για την ασφάλεια των διερχόμενων οχημάτων και περαστικών, αποκόπτονται και σφραγίζονται κατάλληλα οι άκρες των οπλισμών που εξέχουν εκτός επιφάνειας υφιστάμενου τοιχίου.
  • Απομακρύνονται επιμελώς όλα τα σαθρά και χαλαρά τμήματα του αποφλοιωμένου σκυροδέματος και αποκαλύπτεται πλήρως ο διαβρωμένος οπλισμός.
  • Το αποκαλυμμένο υγιές σκυρόδεμα εκτραχύνεται και καθαρίζεται από σκόνες, σκουριές κλπ.
  • Ο διαβρωμένος οπλισμός καθαρίζεται και τρίβεται με κατάλληλο μέσο ανάλογα με το βαθμό και την έκταση της βλάβης (αμμοβολή, υδροβολή , συρματόβουρτσα κλπ.) ώστε να απομακρυνθεί πλήρως η σκουριά, προκειμένου να ακολουθήσει η εφαρμογή της εποξειδικής αντισκωριακής επάλειψης ή της τσιμεντοειδούς αντιδιαβρωτικής επάλειψης.
  • Ο υγιής αποκαλυμμένος οπλισμός (ή και ο νέος πρόσθετος που πιθανόν να τοποθετηθεί αν ο εναπομείναντας δεν επαρκεί) επαλείφεται με εποξειδικής αντισκωριακής επάλειψης σε 2 στρώσεις. Η δεύτερη στρώση εφαρμόζεται αφού στεγνώσει η προηγούμενη.
  • Μετά την παρέλευση 48 ωρών στην περίπτωση χρήσης του αντισκωριακής επάλειψης υλικού ή αφού έχει στεγνώσει η τσιμεντοειδής αντιδιαβρωτική επάλειψη, γίνεται καλή διαβροχή του υποστρώματος και κατόπιν εφαρμόζεται το ινοπλισμένο, επισκευαστικό τσιμεντοκονίαμα υψηλών αντοχών.
  • Πλήρωση και συρραφή των ρωγμών όπως επίσης και κατασκευή νέας επικάλυψης. Από αρχαιότητα, σε βάθος χρόνου 5 χιλιάδες ετών , οι γέφυρες ενώνουν ανθρώπους, πόλεις και κράτη, βουβοί μάρτυρες τόσων και τόσων χωρισμών, σμιξιμάτων, πολέμων και αδιαμφισβήτητα είναι κατασκευές μέσω των οποίων μπορούμε να παρατηρήσουμε την εξέλιξη της ανθρωπότητας στην τεχνολογία και την μηχανική επιστήμη.

Πολλές είναι οι γέφυρες που σώζονται και αρκετές χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα, οι οποίες πέρα από την ιστορική σημασία τους, καλύπτουν βασικές ανάγκες επικοινωνίας, εμπορίου, ανάπτυξης και πολιτισμού των περιοχών που ενώνουν.

Μια τέτοια γέφυρα είναι και η πεντακάμαρη ιστορική γέφυρα Μόρνου, που αποτελεί πραγματικό στολίδι της μηχανικής με τα 83 χρόνια ζωής της ,σήμερα να στέκεται εκεί πληγωμένη από τα Ρίχτερ της περιοχής και δυστυχώς και από την αμέλεια των αρμόδιων για την συντήρηση και την επισκευή της. Μια γέφυρα που για την εποχή της ήταν καύχημα ελληνικής μηχανικής επιστήμης και καταλυτική ακόμη και σήμερα για την οικονομική και κοινωνική ζωή των γύρω περιοχών της Δωρίδας.

Η μέριμνα για την επισκευή και συντήρηση της γέφυρας ,δεν είναι ευθύνη ,μόνο των αρμόδιων φορέων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος, αλλά και κάθε ΠΟΛΙΤΗ αυτής της πατρίδας και ειδικά όλων εμάς που έχουμε γεννηθεί και μεγαλώσει εκεί κοντά της.

Είναι γεγονός ότι τα πρώτα βήματα για το έργο αυτό έχουν ξεκινήσει ,έχει ολοκληρωθεί η μελέτη ως προς το σκέλος της αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης αλλά δυστυχώς αν και έχουν περάσει 4 ολόκληρα χρόνια δεν ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ για το δεύτερο σκέλος που αφορά τα δομικά και κατασκευαστικά στοιχεία του έργου για την αποκατάσταση των ζημιών. Και έτσι ένα τέτοιο έργο παραμένει πληγωμένο και υπάρχει πλέον έντονη ανησυχία για την επικινδυνότητα του.

Είμαστε όλοι ανήσυχοι ειδικά εμείς που είμαστε γέννημα θρέμμα της περιοχής και για μας η γέφυρα αυτή σημαίνει πολλά περισσότερα ,είναι κομμάτι της ζωής μας και αγωνιούμε μην συμβεί κάποιο ατύχημα. Για όλα υπάρχει κάποια λύση ,ας ευχηθούμε να δοθεί αυτή για να αποκατασταθεί το πρόβλημα το συντομότερο δυνατόν ,και όλοι οφείλουμε να βοηθήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση.

Και εγώ ,για το σκοπό αυτό δηλώνω παρόν, για όπου και με όποιον τρόπο χρειαστεί να προσφέρω τις υπηρεσίες μου.

 ΚΑΣΤΡΑΚΙ 5 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2023

Ευθύμιος Μ. Γεωργακόπουλος

Υποστράτηγος Π.Σ. ε.α

Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός,

Δασοπόνος και Διαχειριστής Φυσικού Περιβάλλοντος,

Μεταπτυχιακός Φοιτητής Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου

- Διαφήμιση -

Subscribe to our newsletter
Subscribe to our newsletter

Άμεσες ειδοποιήσεις για τα τελευταία άρθρα μας - στη στιγμή!

- Διαφήμιση -

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο