Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

- Διαφήμιση -

Ο Δωριέας Βαγγέλης Γερμανός εξηγεί στο καινούργιο του τραγούδι γιατί τελείωσε το. . . “αρσενικό παλαιάς κοπής”

- Διαφήμιση -

Χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά

Του ΘΑΝΑΣΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ*

Στο βίντεο-κλιπ του καινούργιου τραγουδιού του Βαγγέλη Γερμανού «Αρσενικό Παλαιάς Κοπής» η χορεύτρια, χορογράφος και δασκάλα hatha yoga Αλίκη Γεωργουλοπούλου σκορπίζει τις «στάχτες» του «Αρσενικού παλαιάς κοπής». Φτάσαμε πράγματι στο τέλος του;

Αν με ρωτούσε κάποιος ποιο γεγονός της επικαιρότητας σηματοδοτεί το τέλος του «αρσενικού παλαιάς κοπής» θα έλεγα το κίνημα του ελληνικού metoo. Αυτό που ξεκίνησε με τις καταγγελίες της Ελληνίδας ιστιοπλόου Σοφίας Μπεκατώρου.

-- Διαφήμιση --

Μίλησα με τον Βαγγέλη Γερμανό, ο οποίος θεωρεί ως πιο βαριά αφορμή για την αναφορά στο «αρσενικό παλαιάς κοπής» την αφαίρεση του υπέρτατου αγαθού, αυτού της ζωής: «Το τελευταίο νέο που εισέπραξα από την επικαιρότητα ήταν ότι απέναντι, στην Τουρκία, τριακόσιες γυναίκες δολοφονήθηκαν από τους άνδρες τους.

Το νούμερο μου έκανε τρελή εντύπωση. Θα μπορούσα να προσθέσω στα γεγονότα της επικαιρότητας που με επηρέασαν, τη δήλωση του Χαϊκάλη ότι είναι αρσενικό παλαιάς κοπής αλλά αυτός είναι φαιδρή περίπτωση, πιο πολύ μοιάζει με τον Αρχοντοχωριάτη του Μολιέρου παρά με αρσενικό παλαιάς κοπής. Αλλά πιο σοβαρές αφορμές είναι οι πράξεις των ανθρώπων, τα περιστατικά όπως ο τύπος που πήγε στη Μακρινίτσα στο Πήλιο και σκότωσε την πρώην κοπέλα του και τον αδελφό της. Συμβαίνουν δηλαδή, τρελά, απίθανα πράγματα».

Σύμφωνα με τον Έλληνα καλλιτέχνη τα γεγονότα αυτά μαρτυρούν ότι το αρσενικό παλαιάς κοπής παρότι στο βίντεο-κλιπ του τραγουδιού τελεί την κηδεία του, είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που αρνείται να πεθάνει. Όπως το λέει και πολύ πετυχημένα με τον στίχο του τραγουδιού «Βάλτο μωρό μου στο νου σου καλά, τι κι αν ο λύκος αλλάξει προβιά, στήνει καρτέρι σε κάθε γενιά, στ’ αρσενικά τα μυαλά»…

Ο ίδιος μας είπε πως το «αρσενικό παλαιάς κοπής» είναι μια κατηγορία που παρά τα φαινόμενα αφορά και το λεγόμενο ως «ασθενές φύλο».

«…Είναι μια ψυχολογία και μια βεβαιότητα που υπάρχει στο μυαλό συνήθως των ανδρών, χωρίς να αποκλείεται και το άλλο φύλο, γιατί το αρσενικό παλαιάς κοπής μπορεί να είναι και μια γυναίκα, δεν έχει σημασία το φύλο αρκεί να είναι αγκιστρωμένες σε μια ιδέα που ανήκει στο παρελθόν. Κι έχουν ξεπεραστεί από την ίδια τη ζωή. Ακόμα και από τη σημερινή θρησκεία που δεν είναι άλλη από τον ανθρωπισμό. Αυτός, εφόσον υπάρχει, λέει ότι η αξία της ανθρώπινης ζωής είναι το υπέρτατο αγαθό, πως μπαίνουν οι άνθρωποι και κυρίως οι άνδρες στη διαδικασία να σκοτώνουν τις γυναίκες τους; Ή να νομίζουν ότι είναι πράγματα και μπορούν με αυτά να ικανοποιούν τις ορέξεις τους, ανά πάσα στιγμή;».

Το θέμα είναι να ξεπεράσουμε κάθε μορφή σωβινισμού ακόμα και του ανδρικού. Σύμφωνα με τον Έλληνα συνθέτη και τραγουδιστή «Το τέλος αυτής της ιδεοληψίας θα συμβεί όταν αλλάξει η συμπεριφορά μας. Άρα δεν έχει τελειώσει ακόμα. Δε σημαίνει ότι επειδή βγήκε νόμος θα σταματάνε να δέρνουν τις γυναίκες. Εδώ οι άνθρωποι πιστεύουν σε μύθους που έχουν ξεπεραστεί εδώ και αιώνες. Ίσως ένα τραγούδι να βοηθούσε σε αυτήν την αλλαγή συμπεριφοράς που προανέφερα. Για άλλους μπορεί να είναι μια εμπειρία. Χρειάζεται να γίνει μια προσπάθεια πάντως για να αλλάξει η συμπεριφορά μας μια, θα έλεγα αυτοεκπαίδευση».

Όταν αναφέρθηκε ο Βαγγέλης Γερμανός στο ρόλο της γυναίκας για την αναπαραγωγή τέτοιων ιδεών αναρωτήθηκα αν πίσω από «αρσενικό παλαιάς κοπής» κρύβεται το στερεότυπο της «Ελληνίδας μάνας». Αυτός απάντησε: «Η μητέρα βάζει το παιδί της σε ορισμένες νόρμες. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ευθύνεται σε ορισμένες περιπτώσεις και η Ελληνίδα μάνα αν και αυτό μπορεί να συμβεί όταν υπάρχει έλλειψη μόρφωσης. Αλλά υπάρχει το στερεότυπο που επαναλαμβάνουν και μορφωμένες γυναίκες: «είμαστε το ασθενές φύλο». Αυτό είναι ένα απολύτως ψεύτικο πράγμα που είναι να καταρρεύσει. Τι πάει να πει ”ασθενές φύλο;”

Που; Στη μυϊκή δύναμη; Εδώ υπάρχει το τζούντο στο οποίο παλεύεις με τη δύναμη του αντιπάλου. Αυτού του τύπου οι συγκρίσεις είναι διαχωρισμοί που δεν ισχύουν γιατί ο άνθρωπος πρέπει να βλέπει συνολικά και μετά να μπαίνει σε λεπτομέρειες».

Άρα βλέπουμε πρώτα το δάσος και μετά το δέντρο. Και δεν υποχωρούμε μπροστά σε παράλογα στερεότυπα όπως αυτό που θέλει τον άνδρα ως «ισχυρό φύλο».

Ο 72χρονος Έλληνας τροβαδούρος σαν μια ελληνική εκδοχή του Λέοναρντ Κοέν έχει και μια φιλοσοφική/ποιητική ματιά στον κόσμο. Με δικά του λόγια: «Αυτό είναι δύσκολο σε μια κοινωνία που σε ωθεί σε λάθος δρόμους της οικονομικής επιτυχίας ή της εξειδίκευσης, άρα είναι θέμα πόσο μπορεί να αμφισβητήσει κάποιες παραδεδειγμένες νόρμες και θεσμούς που δεν είναι παρά πλάσματα της φαντασίας μας και δεν υπάρχουν απαραίτητα στη φύση όπως θέλουμε να πιστεύουμε. Λένε είναι στο ανθρώπινη φύση να είναι ο άνδρας πιο δυνατός. Μπούρδες! Ανθρώπινη φύση δεν υπάρχει. Εμείς εμπνεόμαστε τον εαυτό μας και τον κατασκευάζουμε. Αυτό γίνεται μέσα στη ζωή. Και μάλιστα με δική μας ευθύνη.

Όπως λέει και το τραγούδι «μα κανένας δε φταίει για το χάλι μου, σπάσιμο θέλει το κεφάλι μου». Άρα και ο Βαγγέλης Γερμανός έρχεται να επιβεβαιώσει αυτό που υποστήριζα πάντα. Είμαστε ότι βάζουμε στο μυαλό μας. Η σκηνοθεσία της ζωής, ανήκει μόνο στους εαυτούς μας.

*  Άρθρο του Θανάση Διαμαντόπουλου στο iefimerida.gr

* * Ο Bαγγέλης Γερμανός (πραγματικό όνομα Βαγγέλης Γεωργουλόπουλος) έχει καταγωγή από πατέρα και μάνα από τη Δωρίδα .Έχει σπουδάσει και τελειώσει μαθηματικός και είναι γνωστός τις τελευταίες δεκαετίες από μουσικοσυνθέσεις δικές του και άλλων συνθετών που έχει ερμηνεύσει.

- Διαφήμιση -

Άμεσες ειδοποιήσεις για τα τελευταία άρθρα μας - στη στιγμή!

- Διαφήμιση -

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο