Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά
Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Σήμερα στο ευαγγελικό ανάγνωσμα ο Ευαγγελιστής Ματθαίος μας καταγράφει κάτι πολύ σημαντικό. Τι είναι αυτό; Δύο μαθητές του Κυρίου, ο Ιωάννης και ο Ιάκωβος, ζητούν, όταν ο Χριστός ελευθερώσει ως Σωτήρας το Ισραήλ από τους Ρωμαίους κατακτητές και αναλάβει Αυτός ως Βασιλέας να κυβερνά το ελεύθερο κράτος του Ισραήλ, αυτοί οι δύο να καθίσουν εκ δεξιών και εξ’ αριστερών Του και να συγκυβερνούν.
Γιατί όμως ζητούν από τον Ιησού αυτά τα πράγματα; Διότι οι Γραμματείς, οι Φαρισαίοι και οι Νομοδιδάσκαλοι των Εβραίων είχαν παρερμηνεύσει και διαστρέψει τις προφητείες των Αγίων Προφητών. Η λάθος ερμηνεία τους, έκανε τους πάντες να πιστεύουν ότι ο Μεσσίας του Ισραήλ θα είναι ο κοσμικός ελευθερωτής του. Δηλαδή κάποιος ηγέτης που θα διώξει τους κατακτητές από τη χώρα τους, φέρνοντας ξανά την ειρήνη και τη χαρά στις ψυχές των ανθρώπων.
Η λάθος ερμηνεία και η διαστρέβλωση των προφητειών από το εβραϊκό ιερατείο έκαναν όχι μόνο το λαό, αλλά και τους δώδεκα μαθητές του Ιησού να πιστεύουν τα ίδια. Γι’ αυτό τώρα Του ζητούν μεγάλες υπουργικές θέσεις, επειδή νομίζουν ότι πλησιάζει η ώρα Του ν’ αναλάβει την εξουσία του Ισραήλ. Έτσι ερμηνεύεται και το γιατί την Κυριακή των Βαΐων βγήκαν στους δρόμους τα πλήθη με βάγια και φοίνικες, σύμβολα της νίκης και φώναζαν «ωσσανά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου». Έτσι ερμηνεύεται και η επιγραφή που έβαλαν πάνω στο σταυρό του Κυρίου, «Ιησούς Ναζωραίος Βασιλεύς των Ιουδαίων».
Αδελφοί μου, μεγάλη προσοχή και φώτιση χρειάζεται για την ερμηνεία των προφητειών! Μια λάθος ερμηνεία ανατρέπει το αληθινό νόημα. Γι’ αυτό και όταν ο Χριστός άκουσε οι δύο μαθητές Του να του ζητούν υπουργικές θέσεις, τους απάντησε, «ουκ οίδατε τι αιτείσθε». Δεν γνωρίζετε τι μου ζητάτε! Τι σχέση έχω εγώ με τους άρχοντες του κόσμου τούτου, που κατακυριεύουν και κατεξουσιάζουν τα έθνη και τους λαούς; Τι είναι αυτά που ζητάτε; Εμείς δεν έχουμε καμία σχέση με όλους αυτούς. Σ’ εμάς, όποιος θέλει να είναι πρώτος, θα γίνεται διακονητής και δούλος όλων. Η δική μου Βασιλεία, δεν είναι επίγεια, αλλά αιώνια, διότι άρχοντας του κόσμου τούτου είναι ο διάβολος. Όποιος λοιπόν γίνεται εδώ δούλος και υπηρέτης των άλλων, εκείνος θα έχει την πρώτη θέση στη Βασιλεία των Ουρανών, που είναι το δικό μου βασίλειο. Δείτε πρώτα εμένα, δεν ήλθα να με υπηρετήσουν οι άνθρωποι, αλλά εγώ έγινα υπηρέτης των άλλων.
Αδελφοί μου, εδώ καυτηριάζεται από τον Κύριό μας η ανθρώπινη φιλοδοξία, η ματαιοδοξία, το πάθος των ανθρώπων να άρχουν, να κυβερνούν, να διοικούν. Άλλοι ποθούν να γίνουν πρόεδροι ή σύμβουλοι στα χωριά τους, σε συλλόγους, σε διεθνείς οργανισμούς. Άλλοι επιθυμούν να εκλεγούν βουλευτές, περιφεριάρχες ή περιφεριακοί σύμβουλοι, άλλοι υπουργοί ή πρωθυπουργοί. Άλλοι επιζητούν να εξουσιάζουν μέσω του χρήματος, να ελέγχουν ολόκληρους λαούς, ως δανειστές ή κάτοχοι εταιρειών· και τέλος δεν έχει ο κατάλογος της φιλοδοξίας και της αρχομανίας…
Για υπηρέτης και δούλος που ζήτησε ο Κύριός μας, ποιος θέλει, ποιος το ζητά; Ουδείς. Ναι, σχεδόν κανένας, διότι πλανηθήκαμε από τον άρχοντα του κόσμου και του αιώνος τούτου, που είναι ο διάβολος. Αυτός πρώτος ζήτησε πρωτοκαθεδρίες και από φωτεινός άγγελος έγινε άγγελος του σκότους. «Ουχ ούτω δε έσται εν υμίν». Όχι, λέγει ο Χριστός, εγώ δεν θέλω αυτά να ισχύουν ανάμεσα στους χριστιανούς. Αλλά ποιος ακούει πλέον τον Χριστό; Ιδού γιατί μέρα με τη μέρα κατρακυλούμε στον κατήφορο.
Ίσως κάποιος να έχει μια ένσταση. Μα είναι δυνατόν οι λαοί και οι κοινωνίες να μείνουν ακυβέρνητες και χωρίς άρχοντες και διοίκηση; Τότε ο κόσμος θα γίνει ζούγκλα. Όχι αδελφοί μου, ο Χριστός δεν ζητά να μείνουν ακυβέρνητοι οι λαοί, αλλά εμείς να μην έχουμε το μικρόβιο μέσα μας της αρχομανίας και της εξουσίας. Διότι αν έχεις αυτή τη φιλοδοξία, τότε θα γίνεις όμοιος με τους άρχοντες της εποχής του Χριστού, που κατακυρίευαν και καταδυνάστευαν τους λαούς.
Ο Χριστός θέλει άρχοντες ταπεινούς, όπως είναι ο ίδιος ως Βασιλέας ορατών και αοράτων, κτιστών και ακτίστων. Θέλει λοιπόν και τους άρχοντες ταπεινούς, να διακονούν, να υπηρετούν πραγματικά το λαό και τα συμφέροντά του. Δεν τους θέλει δυνάστες, εκμεταλλευτές, που πλουτίζουν παρανομώντας και καταδυναστεύουν τους λαούς. Γι’ αυτό και έφερε ως παράδειγμα προς μίμηση τον εαυτό Του. Δεν με υπηρετούν, είπε ο Κύριος, αλλά ήλθα για να υπηρετήσω εγώ το λαό του Θεού.
Αδελφοί μου, μέσα από το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα ο Χριστός μάς παρουσιάζει ποιο πρέπει να είναι το φρόνημα των αρχόντων που διοικούν τους λαούς. Μας υποδεικνύει το ταπεινό φρόνημα. Μας δείχνει πώς συγκροτείται μια χριστιανική κοινωνία και ένα χριστιανικό κράτος. Εμείς όμως, όσα ακούμε στα Ευαγγέλια και στις διδασκαλίες των Αγίων μας, συνήθως δεν τα κάνουμε πράξη στη καθημερινή μας ζωή. Τηρούμε όσα μας βολεύουν και μας συμφέρουν. Γι’ αυτό και τα έθνη, μαζί και το δικό μας, έχουν οδηγηθεί στο χάος, στη καταστροφή και στην ακολασία. Ό,τι σπείρουμε, θερίζουμε. Όπως στρώσαμε, θα κοιμηθούμε. Δεν υπάρχει ελπίδα αλλαγής; Βεβαίως και υπάρχει. Γι’ αυτό την περίοδο αυτή η Αγία Εκκλησία μάς καλεί όλους να αλλάξουμε τώρα, σήμερα, ζωή, σκέψεις και αποφάσεις.
Όσο συνεχίζουμε την ίδια πορεία, τότε η καταστροφή και το χάος μάς αναμένει. Αν όμως καθένας από εμάς ξεχωριστά αποφασίσουμε να ζούμε στο εξής όπως έζησαν και οι Άγιοι της πίστεώς μας, τότε, στην καρδιά μας γεννιέται αμέσως ένας νέος Παράδεισος, η κοινωνία μας θα πάψει να είναι υπόδουλη στον διάβολο, τον άρχοντα του αιώνος τούτου και θα βασιλεύσει πλέον επί γης στη ζωή μας, αλλά και γύρω μας έως της Δευτέρας Παρουσίας μόνο ο Χριστός μας. Αυτό ας το κάνουμε πράξη όλοι μας. Αμήν. Γένοιτο.
Ιερά Μονή Αγίων Αυγουστίνου Ιππώνος και Σεραφείμ του Σαρώφ Τρίκορφο Δωρίδος