Χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά
Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη
Αγαπητοί μου αδελφοί.
Για μια φορά ακόμη ο Ευαγγελιστής Λουκάς μάς μεταφέρει στη πόλη της Ιεριχούς, όπου ζούσε ένας πλούσιος ονόματι Ζακχαίος. Ήταν αρχιτελώνης της περιοχής εκείνης.
Πρώτη φορά βλέπουμε εδώ ότι ο Ευαγγελιστής Λουκάς καταγράφει το όνομα του πλουσίου. Διότι όπως ενθυμούμαστε, σε άλλες περιπτώσεις όπως του «πλουσίου και του φτωχού Λαζάρου», του «άφρονος πλουσίου», του «πλούσιου νεανίσκου», κλπ, ο Ευαγγελιστής δεν καταγράφει το όνομα του πλουσίου.
Αυτό έγινε σκόπιμα, διότι οι πλούσιοι αυτοί δεν ακολούθησαν τον Κύριό μας, ούτε και διαχειρίστηκαν τον πλούτο τους σωστά. Γι’ αυτό το όνομά τους δεν καταγράφτηκε ούτε στο ιερό Ευαγγέλιο, αλλά ούτε και στο βιβλίο της Ζωής.
Οι πλούσιοι αυτοί ήταν στον κόσμο επώνυμοι και απέλαβαν τιμές σε αυτή τη ζωή. Στην άλλη ζωή όμως κατεστάθησαν ανώνυμοι ενώπιον του Θεού.
Το αντίθετο όμως συμβαίνει στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα. Ο πλούσιος αρχιτελώνης ακολούθησε τον Ιησού Χριστό, διαχειρίστηκε σωστά τον πλούτο του, αφού μοίρασε τα μισά εκ των υπαρχόντων του στους φτωχούς, αλλά και αφού όποιον έκλεψε ως φοροεισπράκτορας, του απέδωσε την αδικία που είχε διαπράξει εις το τετραπλούν.
Γι’ αυτό και όλοι γνωρίζουμε ότι το όνομά του ήταν Ζακχαίος. Το όνομά του λοιπόν πέρασε στην αθανασία, όχι μόνο επειδή μοίρασε τον πλούτο του, αλλά και επειδή ύστερα ακολούθησε για πάντα τον διδάσκαλό μας, τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό.
Ναι αδελφοί μου, όποιος αποκόπτεται από τα γήινα, τα φθαρτά και μάταια του κόσμου και ακολουθεί για πάντα τον Κύριό μας, αυτός καταγράφεται στα βιβλία του Ουρανού. Το όνομά του μένει στον αιώνα, γίνεται πραγματικότητα το «αιωνία αυτού η μνήμη» καθώς εισέρχεται στην αγιότητα του Θεού και γίνεται ο ίδιος άγιος.
Ιδού λοιπόν το πρώτο δίδαγμα που λαμβάνουμε από τον πλούσιο αρχιτελώνη Ζακχαίο. Μην προσκολλάσθε στα γήινα αγαθά και σε κάθε τι μάταιο του κόσμου τούτου, αν θέλετε να εισέλθετε στην αιώνια ζωή και στη Βασιλεία των Ουρανών.
Αξίζει ωστόσο να προσέξουμε επίσης την ταπείνωση που έδειξε ο πλούσιος αρχιτελώνης. Στην ουσία ξεφτελίστηκε, ταπείνωσε τον εαυτό του, δεν κράτησε την αξιοπρέπειά του, αφού σκαρφάλωσε επάνω σε μια συκομουριά για να μπορέσει να δει το πρόσωπο του Ιησού Χριστού.
Μπορεί ο νους μας να συλλάβει τι έκανε αυτός ο άνθρωπος; Ένας πλούσιος, μεγάλο όνομα της εποχής του, αρχιτελώνης στην ιδιότητα, που σημαίνει κάτι σαν υφυπουργός των οικονομικών, ένας δηλαδή καταξιωμένος άνθρωπος, σκαρφαλώνει επάνω σε ένα δέντρο για να δει τον Ιησού.
Εάν υπήρχαν τότε δημοσιογράφοι, το θέμα των εφημερίδων δεν θα ήταν «η διέλευση του Ιησού από την Ιεριχώ», αλλά «ο υφυπουργός οικονομικών Ζακχαίος επάνω στο δέντρο».
Τεράστια η ταπείνωση που υπέβαλλε στον εαυτό του ο Ζακχαίος. Αλλά αυτή η ταπείνωση είλκυσε και το βλέμμα του Ιησού Χριστού. Χιλιάδες άνθρωποι συνωστίζονταν δίπλα του· και όμως ο Ιησούς φώναξε «Ζακχαίε συ λέγω». Σε σένα ομιλώ Ζακχαίε, κατέβα από το δέντρο, διότι σήμερα θα έλθω και θα μείνω στο σπίτι σου!
Βλέπετε αδελφοί μου, η ταπείνωση είλκυσε τον Χριστό μας και πήγε να μείνει στο σπίτι του πλουσίου αρχιτελώνη, που ήταν και πολύ αμαρτωλός. Μάλιστα «σκανδαλίσθηκαν» κάποιοι «ευσεβείς» Εβραίοι, ακριβώς επειδή ο διδάσκαλος εισήλθε στο σπίτι ενός αμαρτωλού για να μείνει και να φάει. Ιδού το δεύτερο διδακτικό μήνυμα που εκπέμπει το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα.
Θέλεις τον Ιησού Χριστό να εισέλθει στο σπίτι σου και να φέρει κάθε ευλογία και σωτηρία; Εάν ναι, τότε δείξε Του ότι όντως είσαι ταπεινός άνθρωπος. Δεν Τον εμποδίζει εάν είσαι αμαρτωλός, διότι αμαρτωλοί είναι όλοι οι άνθρωποι. Τον ενδιαφέρει όμως, εάν είσαι ταπεινός ή εγωιστής. Διότι στα σπίτια των εγωιστών δεν εισέρχεται ο Κύριός μας. Στα σπίτια των ταπεινών όμως, έστω και αν είναι πολύ αμαρτωλοί, εισέρχεται και χαρίζει την σωτηρία.
Αδελφοί μου, εάν ποθούμε να έλθει ο Χριστός μας μέσα στις καρδιές μας, μέσα στα σπίτια μας, τότε ας παραδειγματιστούμε από τη στροφή που σημειώνει η στάση του πλούσιου και αμαρτωλού αρχιτελώνη.
Ας αρνηθούμε λοιπόν και εμείς τα γήινα αγαθά και τις μάταιες κοσμικές απολαύσεις, μοιράζοντας απλόχερα τον πλούτο μας σε όσους έχουν ανάγκη γύρω μας. Έπειτα, ας δείξουμε την ειλικρινή ταπείνωση και απλότητα που έδειξε ο Ζακχαίος. Τότε θα ακούσουμε και εμείς εκ του στόματος του διδασκάλου μας το: «σήμερον σωτηρία τῷ οἴκῳ τούτῳ ἐγένετο». Αμήν. Γένοιτο.
Ιερά Μονή Αγίων Αυγουστίνου Ιππώνος και Σεραφείμ του Σαρώφ Τρίκορφο Δωρίδος