Χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά
Η Περιφερειακή Σύμβουλος Φωκίδας αρχιτέκτονας Πέγκυ Αραβαντινού έδωσε μια σειρά αναλυτικών διευκρινίσεων για το πολυσυζητημένο θέμα του οδικού άξονα Θερμοπυλών – Αντιρρίου που ουσιαστικά διασχίζει όλη την Νότια Δωρίδα .
Ειδικότερα ανέφερε :
Το πιο σημαντικό έργο που έχει ως στόχο η Περιφερειακή Αρχή του Κώστα Μπακογιάννη, αλλά που έχει βάλει και ως βασικό ζητούμενο και ο Υποψήφιος Περιφερειάρχης Φάνης Σπανός, είναι η ένταξη που αναμένεται αρχές Απριλίου, του έργου ΄΄Πρώτο Ανοικτό Υποτμήμα του έργου Βελτίωση Οδικού Άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο΄΄. Το έργο αφορά τη βελτίωση του άξονα από παράκαμψη Γραβιάς μέχρι τον κόμβο της Βάργιανης, με προϋπολογισμό δημοπράτησης 13.500.000 ευρώ.
Για τον Περιφερειάρχη Κώστα Μπακογιάννη και εμάς τους εκλεγμένους Περιφερειακούς Συμβούλους και τον Αντιπεριφερειάρχη, ο διαγώνιος άξονας Θερμοπύλες-Αντίρριο (κομμάτι του Ε65) υπήρξε η απόλυτη και πρώτη προτεραιότητα μας. Το πρόβλημά όμως είναι ότι η κατασκευή του στοιχίζει περί τα 664.000.000 ευρώ και οι εποχές είναι πραγματικά δύσκολες. Επίσης τα έργα αυτού του μεγέθους, είναι αντικείμενο κεντρικού σχεδιασμού και όχι Περιφερειακού σχεδιασμού για τον απλό λόγο ότι η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας δεν έχει τόσο μεγάλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Το έργο Γραβιά – Βάργιαννη.
Παρόλα αυτά η Περιφέρεια μας διαθέτει από το επιχειρησιακό της πρόγραμμα για διευρωπαϊκά δίκτυα, συνολικά 15.000.000 ευρώ, για όλη την επικράτειά της, μέσω της ανοικτής πρόσκλησης για την υποβολή προτάσεων στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Στερεά Ελλάδα 2014-20»-Άξονας Προτεραιότητας 07-«Προαγωγή των βιώσιμων μεταφορών και εξάλειψη των σημείων συμφόρησης σε υποδομές βασικών δικτύων» (κωδικός πρόσκλησης 04/ΟΠΣ:1255/22-12-15),(ΑΔΑ:7ΙΟΣ77ΛΗ-Τ1Γ).
Ο Περιφερειάρχης Κώστας Μπακογιάννης χωρίς δεύτερη σκέψη, τον Μάρτιο του 2017, μας ενημέρωσε ότι είναι διατεθειμένος να δώσει όλα τα χρήματά που διαθέτει για τα διευρωπαϊκά δίκτυα, στην κατασκευή αυτού του άξονα. Με το οικονομικό αυτό δεδομένο έπρεπε να προσαρμοστούμε σε κάποιο τμήμα του άξονα.
Εξετάστηκαν όλα τα πιθανά σενάρια με τη βοήθεια των μελετητών. Δυστυχώς το τμήμα Ιτέα-Γαλαξίδι το οποίο έχει και σοβαρά προβλήματα όταν μελετήθηκε για να ενταχθεί διαπιστώθηκε ότι, η κατασκευή του στοιχίζει 40.000.000 ευρώ.
Για να είμαστε ακριβείς 24.200.000 ευρώ η κατασκευή της οδοποιίας και 15.000.000 ευρώ οι τρείς νέες γέφυρες που κατασκευάζονται. Το ποσό του έργου Ιτέα-Γαλαξίδι των 40.000.000 ευρώ είναι ΧΩΡΙΣ τις απαλλοτριώσεις που θα τίναζαν ακόμη περισσότερο τον προϋπολογισμό του έργου.
Οπότε επιλέχθηκε η αφετηρία του Οδικού Άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, η οποία και είναι το πρώτο ανοικτό τμήμα του άξονα, από παράκαμψη Γραβιάς μέχρι τον κόμβο της Βάργιαννης. Πέρα ότι αποτελεί την αρχή του άξονα και βρίσκεται μετά την παράκαμψη Γραβιάς που είναι εξαιρετικά καλά σχεδιασμένη και υλοποιημένη. Το έργο αντιμετωπίζει το τεράστιο πρόβλημα που έχει το κομμάτι αυτό με τις έντονες βραχοπτώσεις, δημιουργεί τεχνικά, κατασκευάζει τοιχία, φτιάχνει τον επικίνδυνο κόμβο της Βάργιανης, και χαράσσει νέα γέφυρα που οδηγεί σε κόμβο προσαρμογής στο υφιστάμενο δίκτυο και με επιπλέον έξοδο σε μελλοντικό σχεδιασμό του πρώτου τούνελ.
Ο σχεδιασμός προβλέπει βελτίωση της υφιστάμενης οδού μέχρι την παράκαμψη Βάργιανης, με διαπλάτυνση του οδοστρώματος από 6 σε 11 μέτρα, βάσει προδιαγραφών ευρωπαϊκού δικτύου, με μία λωρίδα κυκλοφορίας και λωρίδα πολλαπλών χρήσεων σε κάθε κατεύθυνση, διαμόρφωση πρανών, κατασκευή τοιχίων, κατασκευή τεχνικών και δημιουργία τάφρων αναχαίτισης καταπτώσεων. Δημιουργία κόμβου Βάργιανης με τοίχο αντιστήριξης και ηλεκτροφωτισμό. Από τον κόμβο Βάργιανης και μετά ακολουθείται νέα χάραξη με κατασκευή γέφυρας 18,25 μέτρα πλάτους και μήκους 121,50μ.
Ωριμότητα του συνόλου της Μελέτης με τίτλο ΄΄ Μελέτη βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο΄΄.
Η Μελέτη με τίτλο ΄΄Μελέτη βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο΄΄, αναφέρεται σε δύο αυτοτελή τμήματα παρέμβασης.
Το πρώτο τμήμα Μπράλος-Άμφισσα, έχει ολοκληρωμένες, εγκεκριμένες και παραληφθείσες από το Υπουργείο μελέτες, με
- Έγκριση της 1ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: ΄΄Ολοκλήρωση μελετών βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο στο τμήμα Μπράλος-Άμφισσα΄΄ με την αριθ. Πρωτ. ΔΟΥ/οικ/7021 09-12-2016 και
- Έγκριση της 2ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: ΄΄Ολοκλήρωση μελετών βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο στο τμήμα Μπράλος-Άμφισσα΄΄ ΔΟΥ/οικ/7114 16-12-2016 του τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών.
Επίσης έχει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο) με ΑΔΑ: ΒΙΕΕΟ-ΑΕΠ σε ισχύ (από 21/02/2014) με θέμα: Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για την κατασκευή και λειτουργία του έργου ΄΄Βελτίωση του οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, Τμήμα Μπράλλος-Άμφισσα΄΄ στους Νομούς Φθιώτιδας και Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Φορέας του έργου: ΕΥΔΕ Αυτοκινητόδομος ΠΑΘΕ του ΥΠΟΜΕΔΙ.
Το δεύτερο τμήμα Ιτέα-Αντίρριο, έχει ολοκληρωμένες, εγκεκριμένες και παραληφθείσες από το Υπουργείο μελέτες, με
- Έγκριση της 1ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: ΄΄Μελέτη βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-αντίρριο (κατά τμήματα)΄΄, με αριθ. Πρωτ. ΔΥΟ/οικ/7111 14-12-2016 του τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών.
- Έγκριση της 2ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: ΄΄Μελέτη βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-αντίρριο (κατά τμήματα)΄΄, με αριθ. Πρωτ. ΔΥΟ/οικ/7171 23-12-2016 του τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών.
Επίσης έχει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο) με ΑΔΑ: Β4340-ΞΒΨ σε ισχύ (από 05/10/2012) με θέμα: Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων του έργου: ΄΄Βελτίωση του οδικού άξονα Λαμια-Ιτέα-Αντίρριο, ΤΜΗΜΑ: Από τη Χ.Θ. 5+900 (κόμβος προς Αγ. Ευθυμία) έως τη Χ.Θ. 47+400 (κόμβος προς Αυλώνα)΄΄ στο νομό Φωκίδας.
Μετά την παραπάνω ανάλυση γίνεται κατανοητό ότι η Μελέτη του έργου, είναι απόλυτα και πλήρως ώριμη και στα δύο τμήματά της.
Ιστορικό του έργου Γραβιά – Βάργιαννη και παραφιλολογία αυτού.
Στην ωριμότητα των μελετών πατήσαμε ως Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και εκφράσαμε τον Ιούλιο του 2017, κατ΄ιδίαν στον Υπουργό Υποδομών κ. Σπρίτζη, στο Περιφερειακό συνέδριο της Λαμίας, την υλοποίηση από μέρους του Υπουργείου του έργου αυτού. Είχαμε βέβαια ήδη στείλει στο γραφείο του Υπουργού, το αίτημα μας και την πρόθεσή μας να χρηματοδοτήσουμε, από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, το τμήματα Γραβιά-Βάργιαννη.
Μετά από πάρα πολλές οχλήσεις από εμάς, το Υπουργείο ανταποκρίθηκε και κατέθεσε στην διαχειριστική αρχή της Περιφέρειας, τον φάκελο ένταξης του έργου Γραβιά-Βάργιαννη μόλις τον Αύγουστο του 2018! Στη συνέχεια ζητήθηκαν στο Υπουργείο, από τη διαχειριστική μας να προστεθούν συμπληρωματικά στοιχεία στον Φάκελο ένταξης (π.χ γνωμοδότηση ΚΑΣ κτλ), τα οποία αναμένονται να κατατεθούν το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου, ώστε να ολοκληρωθεί η ένταξη.
Από το Μάρτιο του 2017 μέχρι σήμερα περιμένουμε την ανταπόκριση του υπουργείου. Πιέζουμε συνεχώς, αλλά προφανώς οι ρυθμοί του ΥΠΟΜΕΔΙ δεν είναι γρήγοροι, μέχρι ενός σημείου είναι κατανοητό διότι έχουν να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες όλης της Χώρας, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι δεν είχαμε στην προσπάθειά μας αυτή, κανέναν άλλον αρωγό.
Η κατασκευή του τμήματος Γραβιά-Βάριαννη θα αποτελέσει κίνητρο για πίεση και κατασκευή και των επόμενων τμημάτων του. Είναι η πρώτη ουσιαστική ενέργεια που έχει γίνει για να μπορέσει να υλοποιηθεί, έστω και ένα τμήμα του. Για τη Φωκίδα είναι όντως το σημαντικότερο έργο που έχει ανάγκη ο νομός. Είναι αλήθεια ότι μέχρι τώρα είχε καταντήσει αστικός μύθος. Μεγάλωσα ακούγοντας για αυτό.
Το πιο τραγικό όμως ήταν και είναι ότι το θυμούνται όλοι κατά την περίοδο των εκλογών. Είναι εξαιρετικά ενοχλητικό να ακούς ευχολόγια πριν από κάθε εκλογική αναμέτρηση. Είναι κρίμα να γίνεται πιπίλα στο στόμα κάθε πολιτικού ή μικροπολιτικού. Είναι κρίμα να διαβάζει βαρύγδουπες αναρτήσεις και παρεμβάσεις μόνο για το θεαθήναι και μόνο την περίοδο των εκλογών.
Το έργο αυτό το πήραμε πάνω μας στο επίπεδο που μπορούσαμε να ανταποκριθούμε ως Περιφέρεια και το δουλεύουμε τα τελευταία δύο χρόνια, προκειμένου επιτέλους να το εντάξουμε και να προχωρήσει. Ας σταματήσουν τα ευχολόγια και η κριτική του καναπέ και να δούμε μεθοδικά και με προγραμματισμό και ομόνοια πως μπορούμε να το εξασφαλίσουμε και να το υλοποιήσουμε, επιτέλους πάνω από κομματικές σημαίες και ιαχές, απαιτώντας από τους κυβερνόντες το καλύτερο για τον τόπο μας, ανεξάρτητα εάν είναι ημέτεροι ή μη.