Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

- Διαφήμιση -

Κοροϊδία η «Απλή Αναλογική» του Νόμου «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»

Του Κώστα Αντωνόπουλου*

- Διαφήμιση -

Χρόνος ανάγνωσης: 27 λεπτά

 

 Καμία σχέση με τη γνήσια Απλή Αναλογική.

Η λαϊκή ψήφος παραμορφώνεται, η δημοκρατία καταργείται.

Στόχος η τεχνητή διόγκωση των ισχνών μειοψηφιών !

-- Διαφήμιση --

 

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νέος Νόμος «Πρόγραμμα ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι» για τη Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την Εμβάθυνση της Δημοκρατίας κλπ, όπως χαρακτηριστικά αναγράφει η προμετωπίδα του.

Οι βασικότερες διατάξεις του αφορούν την καθιέρωση της απλής αναλογικής, ως εκλογικού συστήματος για την Αυτοδιοίκηση Α’ και Β΄ βαθμού, σύμφωνα με τις τοποθετήσεις των κυβερνητικών στελεχών.

Επειδή αυτό το θέμα αποτέλεσε την αιχμή των αντιπαραθέσεων, μεταξύ Κυβέρνησης, Αντιπολίτευσης και Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, θέλησα να το προσεγγίσω με αριθμητικά δεδομένα και εκλογικά παραδείγματα σε Δήμους και Κοινότητες.

Από την ανάγνωση του Νόμου προκύπτει ότι οι εκλογές στους Δήμους και τις Κοινότητες θα γίνονται και με πλειοψηφικό σύστημα και με απλή αναλογική.

Στις εκλογές για τις έδρες των Δημοτικών Συμβουλίων θα εφαρμόζεται η απλή αναλογική.

Για την εκλογή των Δημάρχων το πλειοψηφικό τη δεύτερη Κυριακή, αν δεν εκλεγεί ο Δήμαρχος από την πρώτη με 50% συν ένα.

Στις Κοινότητες με πάνω από 300 μόνιμους κατοίκους σύμφωνα με την απογραφή του 2011, απλή αναλογική.

Στις Κοινότητες με λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, πλειοψηφικό.

Με την απλή αναλογική όπως όλοι τη γνωρίζουμε, ο κάθε συνδυασμός λαμβάνει όσες έδρες αναλογούν στο ποσοστό που πήρε στις εκλογές, ώστε οι ψήφοι των δημοτών να εκπροσωπούνται με δίκαιο τρόπο.

Αυτή είναι η θεμελιώδης αρχή της απλής αναλογικής.

Επειδή όμως ο «διάβολος» κρύβεται στα ψιλά γράμματα και στις λεπτομέρειες, τόσο ο Απόστολος Κοιμήσης Δήμαρχος Αμφιλοχίας ως επικεφαλής, όσο και εμείς ως μέλη του Αυτοδιοικητικού Κινήματος στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, κάναμε ορισμένες υποθέσεις εργασίας για να διαπιστώσουμε με αριθμητικά δεδομένα, αν οι Κυβερνητικές τοποθετήσεις για εφαρμογή της απλής αναλογικής είναι όντως ειλικρινείς ή ο νόμος κρύβει παγίδες που δεν φαίνονται με την πρώτη ανάγνωση.

Παραθέτω χάριν συντομίας, ένα παράδειγμα για εκλογές Δήμου που προσιδιάζει αριθμητικά με το δικό μας και ένα παράδειγμα για εκλογές Κοινότητας άνω των 300 μονίμων κατοίκων.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΚΛΟΓΗΣ ΣΕ ΔΗΜΟ ΜΕ 27 ΕΔΡΕΣ

Στο Δήμο του παραδείγματός μας το σύνολο των εγκύρων ψηφοδελτίων είναι 9.536 και το Δημοτικό Συμβούλιο έχει 27 έδρες.

Ο νέος νόμος αναφέρει ότι το σύνολο των εδρών του δημοτικού συμβουλίου κατανέμεται στους συνδυασμούς που έλαβαν μέρος στις εκλογές, ανάλογα με τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελ­τίων που έλαβαν στον Α’ γύρο.

Εκλογικό μέτρο: «Το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν, σε όλα τα εκλογικά τμήματα τουδήμου, αθροιστικά όλοι οι συν­δυασμοί που συμμετείχαν στις εκλογές, διαιρείται με τον αριθμό των εδρών που αντιστοιχούν σε κάθε δημοτικό συμβούλιο και το πηλίκο αυξημένο κατά μία μονάδα, παραλειπομένου του κλάσματος, αποτελεί το εκλογικό μέ­τρο».

Δηλαδή, 9.536 έγκυρα ψηφοδέλτια : 27 έδρες = 353. Άρα 353 + 1 = 354 εκλογικό μέτρο

Έλαβαν:

ο Α’ Συνδυασμός 4.822 ψηφοδέλτια    (50,57%),

ο Β’ Συνδυασμός 3.767 ψηφοδέλτια    (39,50%),

ο Γ’ Συνδυασμός 320 ψηφοδέλτια        (3,36%),

ο Δ’ Συνδυασμός 316 ψηφοδέλτια        (3,31%),

ο Ε’ Συνδυασμός 311ψηφοδέλτια         (3,26%),

 Η κατανομή εδρών με το νέο νόμο γίνεται ως εξής: «Ο αριθμός των έγκυρων ψηφοδελτίων κάθε συνδυα­σμού διαιρείται στη συνέχεια με το εκλογικό μέτρο και καθένας τους καταλαμβάνει τόσες έδρες όσο και το ακέ­ραιο πηλίκο της διαίρεσης.».

Αποτέλεσμα 1ης κατανομής εδρών:

Ο A’ Συνδυασμός λαμβάνει,4.822 : 354, δεκατρείς (13) έδρες και υπόλοιπο 220.

Ο Β’ Συνδυασμός λαμβάνει,3.767 : 354, δέκα (10) έδρες και υπόλοιπο 227.

Οι υπόλοιποι συνδυασμοί δεν λαμβάνουν έδρα από την 1η κατανομή, αφού δεν έπιασαν το εκλογικό μέτρο.

Σύμφωνα με τα παραπάνω από την 1η κατανομή διατέθηκαν 23 έδρες και απομένουν αχρησιμοποίητες 4 έδρες για τη 2η κατανομή.

Ο νέος νόμος ορίζει ότι: «Αν οι έδρες που καταλαμβάνουν οι συνδυασμοί που συμμετέχουν στην κατανομή με την προηγούμενη διαδι­κασία είναι λιγότερες από τις προς διάθεση, όσες απο­μένουν κατανέμονται ανά μία μεταξύ όλων των συνδυασμών, είτε έλαβαν έδρα εί­τε όχι, ανάλογα με τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπά τους».

Στη 2η κατανομή μπαίνουν:

Ο Α’ Συνδυασμός με υπόλοιπο   220 ψηφοδέλτια,

Ο Β’Συνδυασμός με υπόλοιπο    227 ψηφοδέλτια,

Ο Γ’Συνδυασμός με υπόλοιπο    320ψηφοδέλτια,

Ο Δ’ Συνδυασμός με υπόλοιπο   316 ψηφοδέλτια,

Ο Ε’Συνδυασμός με υπόλοιπο    311 ψηφοδέλτια.

Τις υπόλοιπες 4 έδρες καταλαμβάνουν οι Συνδυασμοί Β’, Γ’, Δ’και Ε’, επειδή έχουν μεγαλύτερα υπόλοιπα.

Έτσι παίρνουν από μία έδρα και οι Συνδυασμοί που δεν έπιασαν ούτε καν το εκλογικό μέτρο

Το τελικό αποτέλεσμα κατανομής των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου στο παράδειγμά μας, διαμορφώνεται ως εξής :

Α’ Συνδυασμός με     50,57%   13 έδρες,

Β’ Συνδυασμός με     39,50%   11 έδρες,

Γ’ Συνδυασμός με       3,36%     1 έδρα,

Δ’ Συνδυασμός με       3,31%     1 έδρα,

Ε’ Συνδυασμός με       3,26%     1 έδρα.

Υπάρχει όμως και συνέχεια, ο Δήμαρχος θα έχει εκλεγεί από την πρώτη Κυριακή, αφού ο Συνδυασμός του έλαβε 50,57%, αλλά στο Δημοτικό Συμβούλιο δεν θα διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, σύμφωνα με την βασική αρχή της απλής αναλογικής που όλοι γνωρίζουμε και θα είναι αναγκασμένος να συνάπτει ευκαιριακές συμμαχίες με τις μειοψηφίες για να διοικήσει το Δήμο.

Με την «απλή αναλογική» της Κυβέρνησης η λαϊκή εντολή που εκφράστηκε με την απόλυτη πλειοψηφία του 50, 57%, μετατρέπεται σε μειοψηφία με το 48% των εδρών.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΚΛΟΓΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 300 ΚΑΤΟΙΚΩΝ

Έστω ότι έχουμε μια Κοινότητα μεταξύ 300 και 2.000 κατοίκων, που με τονέο νόμο θα έχει 5μελές Συμβούλιο και στις εκλογές καταμετρούνται 400 έγκυρα ψηφοδέλτια.

Ο νέος νόμος αναφέρει ότι η κατα­νομή των εδρών γίνεται αναλογικά, μεταξύ όλων των συνδυασμών που συμμετείχαν στις εκλογές για το συμ­βούλιο κοινότητας.

Εκλογικό μέτρο:

«Το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στην κοινότητα όλοι μαζί οι συνδυασμοί που συμμετείχαν στις εκλογές διαιρείται µε τον αριθμό των εδρών του συμβουλίου κοινότητας. Το πηλίκο που προκύπτει αυξημένο κατά μία μονάδα, παραλειπόμενου του κλάσματος, αποτελεί το εκλογικό μέτρο». Δηλαδή, 400 έγκυρα ψηφοδέλτια : 5έδρες = 80. Άρα 80 + 1 = 81 το εκλογικό μέτρο

Έλαβαν:

Ο Α’ Συνδυασμός 220 ψηφοδέλτια     (55%),

ο Β’ Συνδυασμός 61 ψηφοδέλτια      (15,25%),

ο Γ’ Συνδυασμός 60 ψηφοδέλτια        (15%),

ο Δ’ Συνδυασμός 59 ψηφοδέλτια      (14,75%).

 Η κατανομή εδρών με το νέο νόμο γίνεται ως εξής:

«Ο αριθμός των έγκυρων ψηφοδελτίων κάθε συνδυασμού διαιρείται στη συνέχεια µε το εκλογικό μέτρο και κάθε συνδυασμός καταλαμβάνει τόσες έδρες, όσο και το ακέραιο πηλίκο αυτής της διαίρεσης».

Αποτέλεσμα κατανομής εδρών:

Ο A’ συνδυασμός λαμβάνει από 1ηκατανομή,220:81, δύο (2) έδρες,

Οι υπόλοιποι συνδυασμοί δεν λαμβάνουν έδρα από την 1η κατανομή, αφού δεν έπιασαν το εκλογικό μέτρο.

Άρα απομένουν 3 έδρες αχρησιμοποίητες για τη 2η κατανομή.

Ο νέος νόμος ορίζει ότι: «αν οι έδρες που καταλαμβάνουν οι συνδυασμοί που συμμετέχουν στην κατανομή µε την προηγούμενη διαδικασία είναι λιγότερες από τις προς διάθεση έδρες, οι έδρες που απομένουν διανέμονται ανά μία μεταξύόλων των συνδυασμών, είτε έλαβαν έδραείτε όχι, ανάλογα με τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα που έχουν».

Στη 2η κατανομή μπαίνουν,

ο Α’ Συνδυασμός με υπόλοιπο   58 ψηφοδέλτια

ο Β’ Συνδυασμός με                    61 ψηφοδέλτια,

ο Γ’ Συνδυασμός με                    60 ψηφοδέλτια

και ο Δ’ Συνδυασμός με              59 ψηφοδέλτια.

Έτσι παίρνουν από μία έδρα και οι Συνδυασμοί που δεν έπιασαν καν το εκλογικό μέτρο

Το τελικό αποτέλεσμα κατανομής των εδρών του Συμβουλίου Κοινότητας στο παράδειγμά μας, διαμορφώνεται ως εξής :

Α’ Συνδυασμός με 55% λαμβάνει        2 έδρες,

Β’ Συνδυασμός με 15,25% λαμβάνει   1 έδρα,

Γ’ Συνδυασμός με 15% λαμβάνει         1 έδρα,

Δ’ Συνδυασμός με 14,75% λαμβάνει    1 έδρα

Υπάρχει όμως και συνέχεια. Ποιος θα είναι ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Κοινότητας;

Ο νέος νόμος ορίζει ότι Πρόεδρος ΔΕΝ γίνεται ο Επικεφαλής του Α’ Συνδυασμού, όπως πρόβλεπε ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, αλλά ο Πρόεδρος βγαίνει από ΕΜΜΕΣΗ εκλογή, «Πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων εκλέγεται, από το σύνολο των μελών του οικείου συμβουλίου και για το σύνολο της δημοτικής περιόδου, ο επικεφαλής ενός από τους δύο πρώτους κατά σειρά εκλογής συνδυασμού».

Εάν οι χαμένοι των εκλογών και οι μειοψηφίες συνεννοηθούν μεταξύ τους, Πρόεδρος δεν θα βγει ο Επικεφαλής του Συνδυασμού που ο λαός εμπιστεύτηκε με 55%, αλλά ο Επικεφαλής του Β’ συνδυασμού με 15,25%, που δεν έπιασε ούτε καν το εκλογικό μέτρο.

Με την «απλή αναλογική» της Κυβέρνησης η λαϊκή εντολή που εκφράστηκε με την απόλυτη πλειοψηφία του 55%, μετατρέπεται σε μειοψηφία με το 40% των εδρών.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Πλήρης διαστρέβλωση κάθε έννοιας και αρχής της απλής αναλογικής, αφού Συνδυασμοί με απόλυτη πλειοψηφία μετατρέπονται σε μειοψηφίες με αποτέλεσμα την παραχάραξη της λαϊκής ετυμηγορίας.

Το εκλογικό σύστημα που νομοθετήθηκε για τις αυτοδιοικητικές εκλογές με πρόσφατο νόμο της κυβέρνησης, δεν είναι απλή αναλογική. Πρόκειται για ένα συνονθύλευμα εκλογικών επινοήσεων, που αλλάζουν ανάλογα με τον κομματικό υπολογισμό της Κυβέρνησης για την ανάδειξη του κάθε αιρετού οργάνου στο Δήμο.

Αν ήθελε η Κυβέρνηση να εφαρμόσει την απλή αναλογική που όλοι γνωρίζουμε, έπρεπε να την εφαρμόσει για την εκλογή όλων των αιρετών οργάνων των Δήμων (Δήμαρχος, Δημοτικοί Σύμβουλοι, Πρόεδροι Συμβουλίων Κοινοτήτων και Πρόεδροι Κοινοτήτων), με δημοτικούς συνδυασμούς, σε μία και μόνη εκλογική αναμέτρηση.

Με τον τρόπο αυτό θα εκλεγόταν Δήμαρχος από την πρώτη Κυριακή ο υποψήφιος που Συνδυασμός του θα έπαιρνε τα περισσότερα ψηφοδέλτια.

Με τον ίδιο τρόπο θα εκλέγονταν και οι υπόλοιποι αιρετοί για κάθε όργανο διοίκησης του Δήμου.

Οι κατά περίπτωση ανομοιογενείς ρυθμίσεις, αγνοούν προκλητικά τις ανάγκες των δημοτών και τα τοπικά προβλήματα και ένα μόνο κοινό στόχο έχουν, την τεχνητή διόγκωση των ισχνών μειοψηφιών και ταυτόχρονα την αποτροπή άσκησης διοίκησης από αυτούς που ο λαός έχει επιλέξει.

Συνεπώς η πολυδιαφημισμένη «Εμβάθυνση της Δημοκρατίας» που έχει στην προμετωπίδα του ο νέος νόμος, είναι ανέξοδα λόγια, κενά περιεχομένου, που ανατρέπονται στην πράξη, όπως αποδείξαμε με τα παραδείγματά μας.

Έχουμε στη διάθεσή μας πάρα πολλά τέτοια παραδείγματα, που αποδομούν την «απλή αναλογική» που θεσμοθέτησε η Κυβέρνηση.

Θεσμοθέτησαν τη συναλλαγή και τις εκβιαστικές πρακτικές στην άσκηση της τοπικής δημόσιας εξουσίας και οδηγούν στην απόλυτη στρέβλωση της λαϊκής ετυμηγορίας.

Όποια διάταξη του νόμου και εάν επιχειρήσει κανείς να εφαρμόσει, με άπειρα πρακτικά παραδείγματα, έρχονται στο φως μικροκομματικοί τακτικισμοί και αδιανόητα αδιέξοδα κυβερνησιμότητας και λειτουργίας των πόλεων.

Εμείς οι Αιρετοί έχουμε θεσμικό καθήκον να ενημερωθούμε και να ενημερώσουμε τους δημότες μας, να αναδείξουμε κάθε αντιθεσμική διάσταση και μέσα από κοινό συλλογικό αγώνα, να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων που επιτάσσει η κρισιμότητα των στιγμών και η προστασία της τοπικής δημοκρατίας.

Η ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ είναι μία, αυτή που δίνει στον κάθε συνδυασμό, όσες έδρες αναλογούν στο ποσοστό που πήρε στις εκλογές. Όλα τα υπόλοιπα είναι λόγια για αφελείς.

 

* Ο Κώστας Αντωνόπουλος είναι Οικονομολόγος, Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Δωρίδος

- Διαφήμιση -

Άμεσες ειδοποιήσεις για τα τελευταία άρθρα μας - στη στιγμή!

- Διαφήμιση -

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο