Χρόνος ανάγνωσης: 32 λεπτά
Του Κώστα Αντωνόπουλου*
Εισαγωγικά, θέλω να κάνω μια μεθοδολογική πρόταση – επισήμανση, προκειμένου οι ασχολούμενοι σοβαρά με την Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν πλήρη γνώση των αλλαγών που προτείνονται με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι».
Προτείνω, να διαβάσουν προσεκτικά και τα 237 άρθρα στις 324 σελίδες του, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα άρθρα του Νόμου 3852/2010, «Πρόγραμμα Καποδίστριας», για 2 βασικούς λόγους.
Πρώτον, για να διαπιστώσουν σε τι ουσιαστικά αλλάζει ο «Καποδίστριας» με το προτεινόμενο νομοσχέδιο και,
Δεύτερον, για να διαμορφώνουν άποψη και κρίση μέσα από τη βάσανο της δικής τους μελέτης και όχι μέσα από τους παραμορφωτικούς φακούς των παραταξιακών σκοπιμοτήτων και την παπαγαλία των κομματικών ανακοινώσεων.
Στο θέμα του παρόντος άρθρου τώρα.
Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Πάνος Σκουρλέτης σε συνέντευξη του στην ΑΥΓΗ της Κυριακής, ανακοίνωσε ότι θα δοθεί, παράταση 2 μηνών,πέρα από την 14η Μαΐου, στη διαβούλευση τουνομοσχεδίου «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι».
Επειδή ορισμένοι θεωρούν την παράταση αυτή ως κίνηση μεγαθυμίας του Υπουργού, που τάχα αποδυναμώνει τα επιχειρήματα και τις καταγγελίες της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) για διαδικασίες εξπρές, καθώς και έλλειψη διαλόγου, θέλω να σημειώσω τα ακόλουθα, προκειμένου οι ασχολούμενοι με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και οι Δημότες να είναι ενημερωμένοι και να αξιολογούν με βάση τα γεγονότα και όχι τις κομματικές, προπαγανδιστικού τύπου, ανακοινώσεις, από όπου και αν προέρχονται.
Ο χρόνος διαβούλευσης στον επίσημο δικτυακό χώρο της Ελληνικής Κυβέρνησης, ορίζεται ρητά με Νόμο σε τρείς (3) εβδομάδες τουλάχιστον. Σε περίπτωση που υπάρχει έτοιμο σχέδιο διατάξεων, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, επιμηκύνεται κατά μία (1) εβδομάδα, δηλαδή κατ’ ελάχιστο τέσσερις (4) εβδομάδες.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο αναρτήθηκε για διαβούλευση στις 21:55 της 27ηΑπριλίου με χρόνο ολοκλήρωσης την 15:00 της 14ηςΜαΐου, δηλαδή 17ημέρες.
Επειδή ο χρόνος διαβούλευσης δεν επαφίεται στην κρίση του Υπουργού και της Κυβέρνησης, αλλά προσδιορίζεται με Νόμο, είναι προφανές ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Νόμος παραβιάστηκε, από εκείνους που κατά τη συνταγματική τάξη έχουν υποχρέωση πρώτοι να τον σέβονταν και τον εφαρμόζουν.
Προφανώς ο Υπουργός δεν ήθελε να ικανοποιήσει, με την κατάθεση του νομοσχεδίου, το αίτημα της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ για 2μηνη διάρκεια διαβούλευσης και επέλεξε τις 17 ημέρες, διότι ήθελε να αντιπαρατεθεί, ακόμα και σε θέματα διαδικαστικού χαρακτήρα.
Νόμισε ότι με τον τρόπο αυτό, θα υπονόμευε τα Συνέδρια και τη σοβαρότητα των δύο Ενώσεων, στοχεύοντας στην αναβολή τους, αφού γνώριζε ότι είχαν ήδη προσδιοριστεί για τις 10 και 11 Μαΐου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και την καταληκτική ημερομηνία της 14ηςΜαΐουπου ο ίδιος είχε αρχικά ορίσει.
Ο κυριότερος όμως λόγος της παράτασης που ανακοινώθηκε από τον Υπουργό, είναι ότι συνειδητοποίησε, την αποφασιστικότητα των Αυτοδιοικητικών και δεν ήθελε να διακινδυνεύσει την εμπλοκή του με το Συμβούλιο της Επικρατείας για καραμπινάτη παραβίαση του Νόμου και να οδηγηθεί σε ακύρωση για διαδικαστικά θέματα.
Τελικά αυτό που φαίνεται ως μεγαθυμία του Υπουργού και ικανοποίηση, έστω και των υστέρων, του αιτήματος για 2μηνη διάρκεια διαβούλευσης ήταν κίνηση πανικού, για να προλάβει τα χειρότερα.
Ο Υπουργός γνωρίζει πλέον πολύ καλά από τις ανακοινώσεις των Αυτοδιοικητικών, ότι αν το νομοσχέδιο ψηφιστεί και γίνει Νόμος, θα προσβληθεί στη Δικαιοσύνη κάθε εκτελεστή πράξη που θα εκδοθεί σε εφαρμογή του και προσβάλει το Σύνταγμά της Χώρας μας, τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, τη συμμετοχή στην πολιτική ζωή, κ.ά, όπως αναφέρει ρητά το άρθρο 102 του Συντάγματος.
Γνωρίζει επίσης ότι το θέμα θα αναδειχθεί σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, με την ενημέρωση και χρήση κάθε θεσμικού εργαλείου υπέρ της Τοπικής Δημοκρατίας, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στο Συμβούλιο της Ευρώπης και σε όλους τους Ευρωπαϊκούς και Διεθνείς σχηματισμούς, όπου συμμετέχουν ελληνικοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Κατά συνέπεια η εκ των υστέρων 2μηνη παράταση ήταν κίνηση ανάγκης και προφύλαξης του κύρους του ως Υπουργού και της Κυβέρνησης και όχι κίνηση καλής θέλησης και συμβολής στο διάλογο.
*Ο Κώστας Αντωνόπουλος είναι Οικονομολόγος, Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Δωρίδας