ΧΩΡΙΣ ΛΕΟΦΩΡΕΙΑ-ΤΑΞΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ Άγονοι οι διαγωνισμοί από τους Δήμους
Χρόνος ανάγνωσης: 2 λεπτά
Τα μαθητικά δρομολόγια αποτελούν πλέον «ωρολογιακή βόμβα» στα χέρια των δημάρχων, έτοιμη να σκάσει στις 8 Ιανουαρίου αφού όπως είναι γνωστό οι συμβάσεις με τους λεωφορειούχους και τους ταξιτζήδες βρίσκονται σε παράταση από το Σεπτέμβριο και λήγουν στις 31 Δεκεμβρίου.
Το πρόβλημα εστιάζεται στην απόφαση του υπουργείου για την λήξη των συμβάσεων και την υπογραφή νέων με το μισό κόστος και η ιστορία φαίνεται ότι θα επαναληφθεί για πολλοστή φορά: «στον αέρα» δεκάδες μαθητικά δρομολόγια, γονείς σε απόγνωση και οι αρμόδιοι να «τρέχουν» ετεροχρονισμένα για να βρουν λύση.
Πιο συγκεκριμένα η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) ορίζει ότι οι Δήμοι είναι υπεύθυνοι για τη δωρεάν μεταφορά των μαθητών. Στην ίδια απόφαση περιλαμβάνεται ένας «μαθηματικός τύπος» ο οποίος κοστολογεί τις γραμμές. Όμως ο τύπος αυτός βγάζει τιμές για κάθε δρομολόγιο μειωμένο έως και 80% σε σχέση με τα από χρόνια ισχύοντα.
Συνέπεια αυτού του τύπου είναι ότι οι αυτοκινητιστές (ΚΤΕΛ και Ταξί) να μην ενδιαφέρονται και να μην προσέρχονται να αναλάβουν τις γραμμές.
Οι διαδικασίες των διαγωνισμών που έχουν κινηθεί τόσο από το Δήμο Δελφών όσο και από το Δήμο Δωρίδας σε πολλές περιπτώσεις διαδρομών κηρύχθηκαν άγονες και έτσι πολλά είναι τα μαθητικά δρομολόγια που έμειναν στα αζήτητα.
Ωστόσο τεράστιο πρόβλημα παρουσιάζουν οι διαδρομές με τα ταξί αφού σχεδόν όλες και στους δύο δήμους, δεν είχαν ανταπόκριση λόγο του μικρού προϋπολογισμού που είναι απαγορευτικός και ασύμφορος για τους ταξιτζήδες.
Ειδικότερα στη Δωρίδα σε σύνολο 58 δρομολογίων που προκήρυξε ο Δήμος μόνο στα 15 εκδηλώθηκε ενδιαφέρον.
Στις 25 συνολικά λεωφορειακές γραμμές δόθηκαν προσφορές για τις 13, ενώ δραματικά είναι τα αποτελέσματα στα ταξί όπου από τις 33 δόθηκαν προσφορές μόνο για 2 γραμμές!!!!!
Όπως επεσήμανε ο δήμαρχος Δωρίδας Γιώργος Καπεντζώνης θα γίνουν συνεχείς διαπραγματεύσεις με τους λεωφορειατζήδες και ταξιτζήδες μέχρι να ανοίξουν και πάλι τα σχολεία μετά τις γιορτές, ώστε να κατοχυρωθούν όσα περισσότερα δρομολόγια είναι δυνατόν. Εξέφραζε δε την αισιοδοξία του ότι στο τέλος θα βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση για τους μαθητές , αλλά και οι ταξιτζήδες και λεωφορειούχοι να είναι ικανοποιημένοι.
Ο Δήμαρχος εστίασε στο τεράστιο πρόβλημα που έχει προκύψει με τα ταξί, αφού εκτός του ότι είναι πολλές οι διαδρομές –33 – εκδηλώθηκε ενδιαφέρον μόνο για 2!!! Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε αυτό ήταν αναμενόμενο να συμβεί αφού σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου ο προϋπολογισμός ανέρχεται στο μισό περίπου σε σχέση με πέρσι κι έτσι είναι τελείως ασύμφορο για τους κατόχους ταξί.
Εάν ωστόσο και μετά τις διαπραγματεύσεις υπάρξουν αδιάθετα δρομολόγια, τότε οι Δήμοι σύμφωνα με την σχετική Κ.Υ.Α. δεν υποχρεούται να ακολουθήσει καμία άλλη διαδικασία παρά μόνο να καταβάλει τα προβλεπόμενα επιδόματα για όσο διάστημα δεν πραγματοποιείται η μεταφορά μαθητών.
Τα επιδόματα καταβάλλονται στους μαθητές που είναι δικαιούχοι μεταφοράς όταν η μεταφορά δεν πραγματοποιείται και διακρίνονται, σύμφωνα με τη σχετική Κ.Υ.Α., σε δύο κατηγορίες:
Α) Επίδομα το οποίο καταβάλλεται στους μαθητές που έχουν εγκατασταθεί στον οικισμό της έδρας του σχολείου στο οποίο φοιτούν, αποκλειστικά και μόνο για την παρακολούθηση τωνσχολικών μαθημάτων και
Β) Επίδομα το οποίο καταβάλλεται στους μαθητές οι οποίοι μεταφέρονται καθημερινά με γονική ή άλλη μέριμνα από την οικία τους στη σχολική μονάδα και αντιστρόφως.
Στην πρώτη περίπτωση το ποσό το οποίο προβλέπεται από την ανωτέρω Κ.Υ.Α. ανέρχεται στο ύψος των 85€ μηνιαίως και καταβάλλεται στους μαθητές, οι οποίοι αποδεδειγμένα έχουν εγκατασταθεί σε οικισμό διαφορετικό από αυτόν όπου κατοικούν ή διαμένουν μόνιμα, αποκλειστικά και μόνο προκειμένου να φοιτήσουν στο σχολείο του οικισμού αυτού.
Στη δεύτερη περίπτωση, το ποσό που καταβάλλεται στους μαθητές αντιστοιχεί στην απόσταση της σχολικής μονάδας από την οικία τους, προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του αριθμού των χιλιομέτρων της εν λόγω απόστασης με το ποσό των 0,35€ ημερησίως και δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 1500€ ανά σχολικό έτος.
Επισημαίνεται ότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση αναφέρεται στην απόσταση της οικίας και όχι σε διαδρομές ή δρομολόγια, συνεπώς ο υπολογισμός του ποσού της επιδότησης των μαθητών της δεύτερης περίπτωσης πραγματοποιείται όπως θα υπολογιζόταν αν η μεταφορά πραγματοποιείτο μία φορά ημερησίως χωρίς, δηλαδή, να υπολογίζεται η επιστροφή του μαθητή.
Εξυπακούεται ότι και στα δύο ανωτέρω ποσά δεν υπολογίζεται Φ.Π.Α. και όπου γίνεται αναφορά σε «μαθητή», για τους ανηλίκους νοείται ο νόμιμος κηδεμόνας τους.
Πηγή από ρεπορτάζ της εφημερίδας ¨ΩΡΑ της ΦΩΚΙΔΑΣ¨