Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

- Διαφήμιση -

Για τα έργα της οδού Κορίνθου-Πατρών, το παίζουν όλοι … Πόντιοι Πιλάτοι !

- Διαφήμιση -

Χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά

Τα έργα στην εθνική οδό Πατρών-Κορίνθου έχουν σταματήσει εδώ και εβδομάδες, ο δρόμος είναι σε πολύ χειρότερη κατάσταση από ότι ήταν πριν ξεκινήσουν οι εργολάβοι τα έργα και τα παράνομα διόδια που θα έπρεπε να είχαν σταματήσει να εισπράττονται από τον Απρίλη σύμφωνα με την σύμβαση του έργου (ημερομηνία που θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το έργο), όχι μόνο δεν σταμάτησαν αλλά έχουν αυξηθεί κιόλας. Το κράτος άφαντο φυσικά!

Δύο μήνες μετά την υπογραφή του «μνημονίου συναντίληψης» μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός, το μόνο που έχει μείνει είναι η απίστευτη ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών, τα πανάκριβα διόδια και λιγοστά συνεργεία συντήρησης της Εθνικής Οδού Κορίνθου-Πατρών. Στα 3,10 ευρώ αυξήθηκε πρόσφατα το κόστος διέλευσης, για ένα Ι.Χ., στα διόδια του Ζευγολατιού (Κόρινθος) και Ρίου (Πατρών), παρά το ότι οι άμεσα εμπλεκόμενοι έβλεπαν το αδιέξοδο στο οποίο είχε οδηγηθεί το έργο. Αδιέξοδο στο κατασκευαστικό μέρος, στο χρηματοδοτικό, στον τομέα των απαλλοτριώσεων, των θέσεων εργασίας, που ωστόσο δεν εμπόδισε το κράτος όχι μόνο να συνεχίσει την… αιμοδοσία της κοινοπραξίας, αλλά και να δεχτεί την αύξηση των διοδίων, αφήνοντας ανενόχλητες τις τράπεζες που βάσει της σύμβασης είναι υποχρεωμένες να χρηματοδοτήσουν το έργο.

Δεκάδες και οι απολύσεις από τα εργοτάξια του συγκεκριμένου έργου. Η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός (αποτελείται από την γαλλική Vinci, τη γερμανοϊσπανική Hochtief και τις ελληνικές Ακτωρ, J&Ρ Αβαξ, ΓΕΚ/Τέρνα) επιβεβαιώνει τις εκατοντάδες απολύσεις, που εδώ και μήνες καταγγέλλει το σωματείο εργαζομένων «Η Γαλαρία» και σημειώνει πως το προσωπικό θα περιοριστεί τόσο, ώστε να καλύπτει μόνο ανάγκες συντήρησης του υφιστάμενου τμήματος και εργοταξίων.

Αμέτοχες όμως και οι 24 (!) ξένες και εγχώριες τράπεζες, καθώς επικαλούμενες τη διεθνή οικονομική κρίση, τη μείωση των εσόδων από τα διόδια και την ασυνέπεια του Δημοσίου, έχουν επί της ουσίας παγώσει κάθε χρηματοδότηση προς την κοινοπραξία. Από το Δημόσιο όμως έχει «παγώσει» η εξόφληση σε δεκάδες δικαιούχους των απαλλοτριώσεων.

Η μόνη πηγή εσόδων έχει παραμείνει ο οδηγός που καταβάλλει διόδια για τη χρήση μιας καρμανιόλας, που κινδυνεύει να μετατραπεί σε κατ’ ευφημισμόν εθνική οδό-φάντασμα, διακινδυνεύοντας τη ζωή του στον χειρότερο δρόμο της Ευρώπης. Συνολικά στα 312 εκατ. ευρώ υπολογίζεται η συνεισφορά των φορολογουμένων (202 από τα διόδια και 110 η συμμετοχή του Δημοσίου), έναντι 336 εκατ. ευρώ που φτάνουν οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις και περίπου 80 εκατ. ευρώ που βάζει ο παραχωρησιούχος .

ΣΕ ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

Στην αντεπίθεση περνά το ελληνικό Δημόσιο το οποίο ζητά αποζημιώσεις από τις κατασκευάστριες εταιρείες για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στα μεγάλα οδικά έργα, όπως είναι και η Ολυμπία Οδός. Η αρχή έγινε με την κατασκευάστρια κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» από την οποία ζητείται αποζημίωση ύψους 50 εκατ. ευρώ για υπέρβαση (εκ μέρους της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου») της 2ης αποκλειστικής προθεσμίας που περιλαμβάνει και τα μέτρα καθαρισμού και προστασίας από τις βραχοπτώσεις στα Τέμπη.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» της Λάρισας, ανάλογες αποζημιώσεις προτίθεται να ζητήσει το Ελληνικό Δημόσιο και από τις κατασκευάστριες εταιρίες των υπόλοιπων οδικών αξόνων όπως είναι ο Ε-65, ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Πάτρας – Πύργου (Ολυμπία Οδός), η Ιόνια Οδός (Αντίρριο – Γιάννενα).

Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που το Δημόσιο ενεργοποιεί τις ποινικές ρήτρες που προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης του 2007.

Παράλληλα, το Δημόσιο, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται η εφημερίδα ζητεί :

-Από τις κατασκευάστριες εταιρίες να αποδείξουν ότι νομίμως συνεχίζουν να εισπράττουν διόδια, παρόλο που στην ουσία έχουν σταματήσει την κατασκευή των έργων. Οι κοινοπραξίες υποστηρίζουν ότι οι εισπράξεις από τα διόδια διατίθενται για την κάλυψη των δαπανών συντήρησης των δρόμων.

-Από τις 43 τράπεζες (11 ελληνικές και 32 ξένες) που χρηματοδοτούν τα έργα να καταθέσουν το μοντέλο βάσει του οποίου χαρακτηρίζονται «μη βιώσιμα» και έχουν σταματήσει τη χορήγηση δανείων από το φθινόπωρο του 2010.

Ως τώρα το μοντέλο αυτό δεν έχει γίνει γνωστό με το επιχείρημα ότι πρόκειται για συμφωνία μεταξύ ιδιωτών. Το Δημόσιο το αμφισβητεί και επικαλείται ότι οι συμβάσεις μεταξύ τραπεζών – κατασκευαστών περιλαμβάνονται στις συμφωνίες που ψήφισε η Βουλή.

Από το υπουργείο Υποδομών, τα «μοντέλα» που είχαν εκπονήσει οι τράπεζες πριν φυσικά την υπογραφή των συμβάσεων «άντεχαν» μείωση κυκλοφορίας έως και 27%. Σήμερα, οι κατασκευαστές υποστηρίζουν ότι η μείωση της κυκλοφορίας λόγω της κακής οικονομικής κατάστασης υπολογίζεται σε 10-20%.

Η σκλήρυνση της στάσης από την πλευρά του Δημοσίου συμπίπτει με την πιο κρίσιμη καμπή στις διαπραγματεύσεις του με τις τράπεζες και τις κατασκευάστριες εταιρίες. Τα έργα έχουν επί της ουσίας σταματήσει, εκατοντάδες εργαζόμενοι βρίσκονται χωρίς δουλειά, τα διόδια παραμένουν τσουχτερά παρά την προεκλογική εξαγγελία του ΠΑΣΟΚ περί μείωσής τους, ενώ παρά το κλίμα αισιοδοξίας που είχε διαμορφώσει η κυβέρνηση πριν το Πάσχα, η συμφωνία με τράπεζες και κατασκευάστριες εταιρείες για τη συνέχιση των έργων δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη κι ενώ το καλοκαίρι οδεύει προς το τέλος του.

Η εμπλοκή στη συμφωνία οφείλεται κυρίως στις τράπεζες που ζητούν περισσότερες διασφαλίσεις και υψηλότερα επιτόκια για να ανοίξουν ξανά την κάνουλα της χρηματοδότησης στους εργολάβους καθώς μάλιστα τα επιτόκια που συμφωνήθηκαν (υπό άλλες οικονομικές συνθήκες) το 2007 κρίνονται (από τους τραπεζίτες) πολύ χαμηλά.

ΔΕΝ ΦΤΑΙΜΕ ΕΜΕΙΣ ΛΕΕΙ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Μπορεί να υπήρξε συμφωνία με το Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ της εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου, όμως για το πότε θα ξαναξεκινήσουν τα έργα κανείς δεν δίνει πειστικές απαντήσεις και ο ένας τα ρίχνει στον άλλον. Επειδή ο κόμπος έφτασε στο χτένι και τα ερωτήματα μένουν αναπάντητα , χωρίς το έργο να προχωρά , η εταιρεία ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ περνά στην αντεπίθεση , ρίχνοντας τις ευθύνες ουσιαστικά στους … άλλους , με διευκρινιστικές απαντήσεις που δίνει επισημαίνοντας :

Από μόνο του, το Μνημόνιο δεν αποτελεί
μακροπρόθεσμη λύση για τη βιωσιμότητα του έργου.

Το Μνημόνιο Συναντίληψης εντοπίζει και αναγνωρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το έργο και περιγράφει τη μεθοδολογία και το χρονοδιάγραμμα για την επίλυσή τους. Για την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης του έργου από τους 26 Δανειστές και ως εκ τούτου την επίτευξη της επανέναρξης των εργασιών, πρέπει να συμφωνηθεί μεταξύ της Κυβέρνησης, της Ολυμπίας Οδού και των 26 Δανειστών μια λύση βιώσιμη μακροπρόθεσμα. Έπειτα, το Ελληνικό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να εγκρίνουν την υποστηρικτική τεκμηρίωση της λύσης.

Μέχρι τα μέσα Ιουλίου καμία λύση δεν είχε συμφωνηθεί

Από τις 9 Ιουνίου, όταν συμφωνήθηκε το Μνημόνιο Συναντίληψης, έχουν πραγματοποιηθεί πολυάριθμες συναντήσεις μεταξύ του Δημοσίου, της Ολυμπίας Οδού και κορυφαίων τραπεζών που χορηγούν τα δάνεια, όπου σημειώθηκε πρόοδος στον εντοπισμό και τον ποσοτικό προσδιορισμό των προβλημάτων. Ωστόσο, μέχρι τα μέσα Ιουλίου, προθεσμία που όριζε το Μνημόνιο Συναντίληψης για την εκπόνηση της μακροπρόθεσμης λύσης, τα μέρη δεν είχαν καταλήξει σε συμφωνία.

Η Ολυμπία Οδός διαβίβασε πρόταση μακροπρόθεσμης λύσης

Με βάση τις συζητήσεις, η Ολυμπία Οδός, σε στενή συνεργασία με κορυφαίες δανείστριες τράπεζες που συμμετέχουν στις συζητήσεις, διαβίβασε στο Δημόσιο στα τέλη Ιουλίου πρόταση μακροπρόθεσμης λύσης. Μέχρι και σήμερα, η Ολυμπία Οδός αναμένει την επίσημη θέση του Δημοσίου. Κάτι που είναι απολύτως ζωτικής σημασίας προκειμένου να εξασφαλιστεί η υποστήριξη των τραπεζών για τη συνέχιση του έργου.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΣΗΜΕΡΑ:

Ακόμη και σήμερα, η γη δεν είναι ακόμη διαθέσιμη

Στα τέλη Αυγούστου 2011, είχε παραδοθεί το 77% των προς απαλλοτρίωση χώρων στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών και 50% στο τμήμα Πατρών-Πύργου. Σημειώνεται ότι με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης το Δημόσιο έπρεπε να έχει παραδώσει το σύνολο των χώρων τον Αύγουστο 2009. Σε ολόκληρα τμήματα αυτοκινητόδρομου, τα οποία έπρεπε να έχουν ήδη παραδοθεί στους χρήστες, οι χώροι δεν είναι ακόμη διαθέσιμοι. Σχεδόν στο σύνολο του υπόλοιπου έργου, ο κατακερματισμός των διαθέσιμων χώρων παρεμποδίζει την εκτέλεση των εργασιών, κατάσταση που επιβαρύνεται σοβαρά από την ύπαρξη δικτύων και αρχαιολογικών χώρων, ενώ οι χώροι που δεν έχουν ακόμη απαλλοτριωθεί δεν επιτρέπουν να προχωρήσουν οι εργασίες.

Οι καθυστερήσεις δημιούργησαν έλλειψη διαθεσίμων κεφαλαίων

Οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις μεταφορές δικτύων ΟΚΩ, τις αρχαιολογικές ανασκαφές και στην απεμπλοκή τμημάτων που έχουν μπλοκάρει λόγω ΣτΕ, μειώνουν κατά αρκετές εκατοντάδες εκατ. ευρώ έσοδα που είχε υπολογιστεί ότι θα συγκεντρώνονταν από τα διόδια μεταξύ 2008 και 2014. Τα έσοδα αυτά αποτελούν σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης του έργου. Το έργο πάσχει πρώτα απ’ όλα από έλλειψη διαθέσιμων κεφαλαίων για την κατασκευή του. Λόγω αυτού του ελλείμματος, οι τράπεζες έχουν νομίμως διακόψει την εκταμίευση των δανείων.

Η μείωση διοδίων έχει αντίκτυπο στην ικανότητα κατασκευής

Οποιαδήποτε μείωση του ύψους των διοδίων αυξάνει το μέγεθος του ελλείμματος και καθιστά την εξεύρευση λύσης πιο δύσκολη. Προσωρινές πολιτικές μείωσης διοδίων έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ικανότητα κατασκευής του τμήματος Πατρών-Πύργου. Μόνιμες πολιτικές μείωσης διοδίων δεν είναι συμβατές με τη συνέχιση του έργου. Η Ολυμπία Οδός συμφωνεί με την εφαρμογή πολιτικής μείωσης διοδίων, στο βαθμό που δεν οδηγεί στην κατάρρευση του έργου. Με την προοπτική αυτή, η Ολυμπία Οδός υποστηρίζει πλήρως τη σημαντική μείωση των διοδίων σε τμήματα της Κορίνθου-Πατρών υπό κατασκευή. Μια τέτοια μείωση μπορεί να εφαρμοστεί μόνο μετά τη συμφωνία με το Δημόσιο σχετικά με την μακροπρόθεσμη λύση.

Παρά τις δύσκολες συνθήκες, καμιά έκπτωση στην οδική ασφάλεια

Δεδομένου ότι οι δανειστές ανέστειλαν τη χρηματοδότηση στα τέλη Νοεμβρίου 2010, η κατασκευή συνεχίστηκε με τους οικονομικούς πόρους των κατασκευαστικών εταιρειών. Σήμερα, τους οφείλονται περισσότερα από 120 εκατ. ευρώ εκτελεσμένων και ανεξόφλητων έργων. Στο σημερινό περιβάλλον, όταν ο κύκλος εργασιών του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου έχει μειωθεί κατά 70%, αυτή η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη. Η κατασκευή θα συνεχιστεί, όταν τα έργα που έχουν ήδη εκτελεστεί εξοφληθούν στο ακέραιο.

Τα έσοδα από τα διόδια που συλλέγονται σήμερα δεν καλύπτουν το κόστος των υπηρεσιών λειτουργίας, της συντήρησης και αποπληρωμής του χρέους της εταιρείας, ακόμη και πριν από τις πληρωμές στον Κατασκευαστή. Παρά την κατάσταση αυτή, οι εργασίες ασφαλείας συνεχίζουν να εκτελούνται στο έργο, καθώς και η καθημερινή λειτουργία και συντήρηση, υπηρεσίες που απαιτούνται για την οδική ασφάλεια

- Διαφήμιση -

Άμεσες ειδοποιήσεις για τα τελευταία άρθρα μας - στη στιγμή!

- Διαφήμιση -

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο