ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΔΩΡΙΔΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά
Η λέξη ανάπτυξη είναι η μαγική λέξη που στροβιλίζει συνεχώς στο νου , το στόμα και την καθημερινότητα όλων των ανθρώπων της Δωρίδας. Γνωρίζουν ότι χωρίς πραγματική ανάπτυξη , σε διάφορους τομείς , η Δωρίδα θα συνεχίσει να βρίσκεται ξεχασμένη και απομονωμένη, όπως δεκαετίες τώρα.
Η ανάπτυξη όμως είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις επενδύσεις, μικρές μεσαίες , μεγάλες.
Είναι σε όλους γνωστό ότι επενδύσεις για να γίνουν και κύρια από τον ευρύτερο ιδιωτικό τομέα, χρειάζονται οι απαραίτητες υποδομές , που εδώ είναι υπόθεση της πολιτείας. Τόσο του κράτους όσο και της περιφερειακής και δημοτικής αρχής.
Και όταν βέβαια μιλάμε για υποδομές , η κυριότερη που παίζει καθοριστικό ρόλο, είναι οι οδικοί άξονες που διατρέχουν τη Δωρίδα.
Δυστυχώς εδώ βρισκόμαστε όχι απλώς πολύ πίσω αλλά ακόμα κάτι χειρότερο. Οι δρόμοι της Δωρίδας, στον 21ο αιώνα που βρισκόμαστε, είναι ανύπαρκτοι , ακατάλληλοι , επικίνδυνοι.
Ο δρόμος – άξονας Άμφισσας-Λιδωρικίου έχει χαρακτηρισθεί ¨γεφύρι της Άρτας¨. Κάποια κομμάτια γίνονται δέκα – δεκαπέντε χρόνια τώρα κι αυτά ημιτελή και κάποια άλλα ανακοινώνεται ότι θα γίνουν . Έτσι έχει προγραμματισθεί για το κομμάτι Αγίας Ευθυμίας – Φυλακές Μαλανδρίνου , να γίνει προκήρυξη στις 14 Απριλίου. Για το κομμάτι Φυλακές Μαλανδρίνου – Λιδωρίκι τίποτα στον ορίζοντα. Αυτά όλα σημαίνουν ότι με τις καλύτερες προϋποθέσεις θα πάρει πάνω από τρία χρόνια για να γίνει αυτός ο δρόμος.
Ο άλλος οδικός άξονας Ευπαλίου – Λιδωρικίου παραμένει σχεδόν όπως έγινε στη δεκαετία … του 1930 (!) με μικρομπαλώματα κατά καιρούς. Η αναγκαιότητα της υλοποίησης του καταδείχτηκε σε ειδική ημερίδα που έγινε από ¨Ομάδα Πρωτοβουλίας Πολιτών¨ το καλοκαίρι του 2009 στο Δημαρχείο Ευπαλίου με τη συμμετοχή πολιτικών , Δημάρχων, εκπροσώπων Νομαρχιών και τοπικής αυτοδιοίκησης, τεχνοκρατών κ. ά εμπειρογνωμόνων. Από τότε πάλι σιωπή, που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί. Όπως αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες και τώρα αν δρομολογηθούν οι εξελίξεις χωρίς να στραβώσει τίποτα , θα χρειαστούν πάνω από 4 χρόνια για να γίνει αυτός ο άξονας.
Ο τρίτος οδικός άξονας , που διατρέχει την παραλιακή Δωρίδα , από Ιτέα έως Ναύπακτο, είναι ενταγμένος στην εθνική οδό Θερμοπυλών-Αντιρρίου .
Τη διαβεβαίωση ότι το έργο της βελτίωσης του δρόμου Ιτέας (από διασταύρωση Αγίας Ευθυμίας-Τριταίας) ως Γαλαξίδι θα δημοπρατηθεί το Φθινόπωρο έδωσε ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης σε συνάντηση που έγινε στο Υπουργείο με τον Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας Κλέαρχο Περγαντά, την Αντιπεριφερειάρχη Φωκίδας Γιώτα Γαζή, τους Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου και Υπηρεσιακούς Δ/ντές.
Ειδικότερα, ο Υφυπουργός ανέφερε σε ότι αφορά το έργο Θερμοπυλών –Αντιρρίου, το τμήμα από Ιτέα (διασταύρωση από Αγία Ευθυμία-Τριταία)-Γαλαξίδι, εκπονούνται η μελέτη οδοποιίας και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Το Σεπτέμβρη εκτιμά ο Υφυπουργός ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης.(!)
Το έργο περιλαμβάνει βελτίωση και διαπλάτυνση και το κόστος κατασκευής θα είναι 50 εκατ. € και 10 εκατ. € για απαλλοτρίωση.
Στην ίδια σύσκεψη αναφέρθηκε ότι η Εθνική οδός Θερμοπυλών –Αντιρρίου είναι στο στάδιο της προμελέτης και προβλέπει 14 κόμβους σε καίρια σημεία.
Βλέπουμε λοιπόν κι εδώ ότι και αυτός ο άξονας πάει για πολλά χρόνια πίσω .
Χωρίς όμως τους παραπάνω τρείς οδικούς άξονες της Δωρίδας , μη περιμένουμε ουσιαστικές επενδύσεις, δηλαδή ανάπτυξη.
Να πούμε βέβαια πώς ένα ακόμα σημαντικό έργο για να δρομολογήσει επενδυτική δραστηριότητα στην ορεινή Δωρίδα, είναι ο παραλίμνιος αγωγός λυμάτων στη τεχνητή λίμνη Μόρνου.
Αν αυτός δεν πραγματοποιηθεί το ταχύτερον δυνατόν καμιά επένδυση δεν επιτρέπεται γύρω από τη λίμνη και σε απόσταση 1500 μέτρων.
Στο μεταξύ σήμερα το βράδυ στην αίθουσα της Δωρικής Αδελφότητας στην Αθήνα συγκεντρώθηκαν μετά από ανοιχτή πρόσκληση της ¨ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗΣ¨ όπως την ονόμασαν μερικοί συμπατριώτες μας για να συζητήσουν και να προτείνουν διάφορα θέματα πού αφορούν την ανάπτυξη της Δωρίδας και γενικότερα της Φωκίδας.
Το μόνο θέμα που τέθηκε στο τραπέζι τελικά ήταν η δημιουργία χιονοδρομικού κέντρου στην Γκιώνα.(!)
Βλέπουμε όμως κι εδώ ότι για να γίνει μια τέτοια επένδυση και να λειτουργήσει αποτελεσματικά χρειάζονται οι οδικοί άξονες που προαναφέραμε , διότι διαφορετικά θα υπολειτουργεί . Άρα αποκλείεται να δρομολογηθεί μια τέτοια επένδυση στην ορεινή Δωρίδα, αν δεν προηγηθεί η δημιουργία των δρόμων, ώστε να προσεγγίζουν οι επισκέπτες με ασφάλεια στο χιονοδρομικό και σε σύντομο χρόνο.
Παρόλα αυτά στη συζήτηση που έγινε υπήρξαν αντιρρήσεις από κάποιους στις τοποθετήσεις τους , λέγοντας ότι χιονοδρομικά κέντρα στη Φωκίδα υπάρχουν κι άλλα και γι αυτό να δώσουμε άλλες επενδυτικές προτεραιότητες.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι στην αποψινή σύσκεψη της ομάδας αυτής στη Δωρική Αδελφότητα συμμετείχαν δυστυχώς μόνο 12 συμπατριώτες μας, οι Παπαθανασίου Κ. (υποψήφιος Αντιπεριφερειάρχης Φωκίδας στις πρόσφατες εκλογές), Κυριάκης Κ.(Αγ. Ευθυμία), Βασιλόπουλος Γ. (Μηλιά), Λιάπης Κ. (Διακόπι), Παπανδρέου Αλ.(Αμυγδαλιά), Ξυλάγγουρας Ευθ.(Λιδωρίκι), Κουφάκη Λ.(Ευπάλιο), Δρίτσας Μ.(Πάνορμος), Τσιαμπάς Ιωαν.(Πεντάπολη), Σκουφάκης Ν.(Βουνιχώρα),Κοντοπούλου Γ. (Άμφισσα) και Τσώρης Κ. (Πενταγιού), σε παρένθεση το χωριό καταγωγής τους.